Forever F.I.T

Forever F.I.T

fredag den 26. april 2013

Broccoli salat.. Fra tatjanasmad.blogspot.com


tirsdag den 16. april 2013


Broccolisalat

Kan I huske den klassiske 90'er-broccolisalat? Den stod på enhver buffet; broccoli, rødløg, bacon, solsikke/pinjekerner og rosiner - vendt i en dressing af miracle whip og brun farin. Sådan var min opskrift i hvert fald.
Jeg elsker stadig broccolisalat og laver det ofte i forskellige variationer. De indeholder altid broccoli (!), men jeg varierer alle andre ingredienser:

Rosiner skifter jeg ud med æble- eller pærestykker  eller gojibær, tranebær eller abrikosstykker.
Rødløg skifter jeg ud med gult løg, forårsløg eller helt fine porreringe.
Bacon udelader jeg indimellem eller skifter det ud med ristet parmaskinke
Kernerne skifter jeg ud med mandler eller græskarkerner - altid ristede og saltede.
Dressingen laver jeg af mayonnaise med en smule æbleeddike og måske lidt sødning i

Og så tilsætter jeg ekstra ingredienser efter smag.

Denne udgave faldt særlig heldigt ud, så derfor får I den:

Ingredienser:
1 hoved broccoli
1/2 løg, fint snittet
1 pære i tern
Lidt smuldret feta
En håndfuld mandler, ristet på tør pande og vendt i olie og salt

Dressing: 3 spsk. mayonnaise, 1 spsk. æbleeddike

Broccolien skæres i mundrette stykker og overhældes med kogende vand. Straks efter hældes vandet fra, og der overhældes med flere hold koldt vand for at standse kogeprocessen. Broccolien drypper af i en sigte, blandes med resten af ingredienserne og vendes i dressingen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar